مکانیسمی که حساسیت بیشتر برخی افراد به محرک های گرسنگی را توصیف می کند

13 دسامبر 2018 - فصل تعطیلات برای افرادی که مراقب وزن خود هستند، زمان سختی است. مقاومت در برابر رنگ و بوی غذاهای خوشمزه و زیبا سخت است.

تحقیقات جدید محققان آزمایشگاه دكتر Alain Dagher در موسسه مغز و اعصاب مونترال و بیمارستان دانشگاه مك گیل در مورد هورمون گرلین که در Cell Reports منتشر شده است، نشان می دهد که یک عامل در این پاسخ گرسنگی، هورمونی است که از معده ترشح می شود و باعث می گردد ما بیشتر با بوی مواد غذایی خوشمزه، به پرخوری تشویق شده و چاق شویم.

تحقیقات پیشین گروه دکتر Dagher و دیگران نشان داده است که هورمون گرلین، سبب تشویق فرد به خوردن غذا شده و تولید دوپامین را افزایش می دهد، دوپامین یک انتقال دهنده عصبی برای پاسخ پاداش است. در پژوهش حاضر محققان به 38 نفر گرلین تزریق کرده و آنها را در معرض انواع گوناگونی از بوهای مواد خوراکی و غير خوراکی قرار دادند، در حالی که به آنها تصاویری خنثی از اشیاء تصادفی را نشان می دادند، به طوری که در طول زمان، دیدن تصاویر با بوهایی که فرد استشمام می نمود، همراه بود.

محققان با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) فعالیت مناطق مغزی که با پاسخ پاداش از دوپامین مرتبط هستند را اندازه گیری نمودند. آنها دریافتند که فعالیت در این مناطق در افرادی که گرلین به آنها تزریق شده بود، بالاتر است، اما تنها در صورتی که تصاویر همراه با بوی مواد غذایی به فرد نشان داده شوند، فعالیت این مناطق افزایش می یابد. این بدان معنی است که گرلین پاسخ پاداش مغزی را با بوی غذاها کنترل می کند.

افراد همچنین به لذتی که از تصاویر همراه با بوی مواد غذایی درک می کردند، نمره دادند. نتایج نشان دادند که گرلین هم زمان پاسخ را کاهش داده و هم میزان لذت از دیدن تصاویر مرتبط با غذا را افزایش می دهد، اما بر روی واکنش افراد نسبت به تصاویرهمراه با بوی مواد غیرخوراکی، تاثیری ندارد.

افرادی که با چاقی در چالش هستند، اغلب واکنشی غیرطبیعی به نشانه های مرتبط با غذا که در محیط ما فراوانند، به عنوان مثال به تبلیغات فست فودها نشان می دهند. این مطالعه نشان می دهد که گرلین ممکن است عامل اصلی در تشدید پاسخ آنها به نشانه های غذایی باشد. مناطق شناسایی شده از مغز با یک اندوفنوتایپ عصبی مرتبطند که میزان تحریک پذیری به غذا را در افراد چاق تغییر داده است، که بیانگر افزایش حساسیت ژنتیکی به تصاویر و بوهای مرتبط با غذا است.

دکتر Dagher می گوید: چاقی در سراسر جهان در حال گسترش است و ارتباط آن با مشکلات بهداشتی مانند بیماری های قلبی و دیابت به خوبی شناخته شده است. این مطالعه مکانیسمی را توصیف می کند که از طریق آن باعث می شود مردم نسبت به محرک های گرسنگی آسیب پذیرتر باشند، هر چه بیشتر در مورد این مکانیسم اطلاعات بدست آوریم، ابداع درمان هایی برای مقابله با این اثر، ساده تر خواهد شد.

منبع:

https://mcgill.ca/newsroom/channels/news/gut-hormone-increases-response-food-292422

https://www.news-medical.net/news/20181213/Study-describes-mechanism-that-makes-people-more-vulnerable-to-hunger-causing-stimuli.aspx